Google Reviews Widget

Gedetailleerde asbestinventaris op maat voor particulieren, bedrijven en vastgoedkantoren.

Als onafhankelijk keuringsorganisme onderzoekt en rapporteert ACEG op objectieve wijze waar er in uw pand asbest aanwezig is. Deze informatie wordt gebundeld in een overzichtelijk, digitaal document.

Een asbestinventaris: wat en waarom?

Een asbestinventaris is een lijst van asbesthoudende materialen die in een pand aangetroffen worden. Er bestaan twee soorten asbestinventarissen: een destructieve en een niet-destructieve inventaris. De inventarisatie voor een asbestattest is 'niet-destructief'.

Sinds 2022 is een dergelijk rapport verplicht bij de verkoop van een woning indien het pand dateert van voor 2001. Vanaf 2032 zal iedere gebouweigenaar met een gebouw ouder dan bouwjaar 2001 zelfs verplicht zijn om over een geldig asbestinventarisattest te beschikken, los van een eventuele verkoop.

Wat houdt een asbestinventarisattest in?

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.

Dit attest wordt daarna toegevoegd aan de woningpas. Op die manier weet de koper waar er in het gebouw asbest aanwezig is, om hier vervolgens correct mee te kunnen omgaan.

Wanneer is een jaarlijkse update verplicht?

Elke eigenaar van gebouwen waar personeel tewerkgesteld is, moet beschikken over een actuele asbestinventaris. Deze dient bovendien jaarlijks geupdate te worden. De gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw waar door de vereniging van mede-eigenaars een syndicus is aangesteld, valt eveneens onder deze regelgeving.

Een uitgebreid verslag door een erkende en objectieve instantie

Enkel een gecertificeerd asbestdeskundige ‘inventarisatie’ kan een asbestinventarisatie voor een geldig asbestinventarisattest uitvoeren. Dat gebeurt via een gebouwinspectie ter plaatse. De deskundige volgt hierbij de regels van het standaard inspectieprotocol van de OVAM.

Het inspectieprotocol asbestinventarisatie beschrijft de standaardprocedure en dus hoe een asbestinventarisatie moet worden uitgevoerd voor het bekomen van een geldig asbestinventarisattest. Hij rapporteert de inspectiegegevens via een webtoepassing van de OVAM. Op basis hiervan levert de OVAM een geldig attest af.

Méér dan alleen een keuring

Bij ACEG kiest u niet enkel voor een keuringsorganisme. Wanneer u kiest voor een samenwerking met ACEG kiest u voor kwaliteit, efficiëntie en vertrouwen. Dag in, dag uit gaan onze experts op de baan om van België een veiligere leefomgeving te maken.

kwaliteit

Kwaliteit

kwaliteit

Efficiëntie

kwaliteit

Vertrouwen

testimonial

Volg in de voetstappen van 10.000+ personen en ontdek het gemak van ACEG.

Ik ben zeer tevreden over de geleverde services. ACEG heeft me niet enkel op een vlotte en snelle manier verder geholpen aan een afspraak, ook de inspecteur die is langsgekomen heeft ons zeer goed verder geholpen. Onze installatie was volledige veilig. De inspecteur nam zelf nog voldoende tijd ons enkele zaken uit te leggen waardoor we nu weten hoe we veilig te werk kunnen gaan als we een lamp moeten ophangen. Van A tot Z een 10/10. Op deze firma kan je rekenen!

Valérie Ruiters

ratingratingratingratingrating

Laat uw installaties keuren

Het duurt maar 10 seconden om contact op te nemen met onze experts.

Snel in contact komen met een expert? Ze staan klaar voor jou:

+32 2 880 88 90